اخبار داخلی, مصاحبه
شماره: 3555
1392/06/23 - 09:06
درمان آرتروز با سلول های بنیادی به زودی عمومی می شود

دکتر «ناصر اقدمی» رییس مرکز سلول درمانی رویان گفت: استفاده از سلول های بنیادی برای درمان آرتروز، یکی از مطالعاتی است که مراحل خود را طی کرده است و باید به شکل عمومی از آن استفاده شود.

دکتر «ناصر اقدمی» در گفتگو با بنیان افزود : در مطالعات گوناگونی که  نزدیک به 5 سال در مرکز سلول درمانی رویان انجام گرفت نشان داده شد که اگر سلول های بنیادی را از مغز استخوان فرد بگیریم و در محیط آزمایشگاهی کشت دهیم و پس از آن در زانو یا هر قسمت دیگری که دچار آرتروز شده است تزریق کنیم، می توانیم به بیمار کمک کنیم که زندگی بهتری داشته باشد.
وی در خصوص سلول درمانی ضایعات نخاعی تصریح کرد: برای سلول درمانی این بیماری ها از سلول های متفاوتی استفاده کرده ایم اما هنوز معتقدیم باید از سلول های مناسب تری برای درمان ضایعات نخاعی استفاده کنیم که هنوز امکان پذیر نبوده و به همین خاطر در سطح مطالعات حیوانی هستیم. 
او از درمان سرطان به عنوان عمده ترین بیماری که می توان با سلول های بنیادی درمان کرد یاد نمود و خاطرنشان کرد: تقریبا بیست سال است که در مرکز تحقیقاتی بیمارستان شریعتی 5 هزار بیمار مبتلا به سرطان با این سیستم درمان شده اند و در بیماری هایی مانند ویتیلیگو ، بیماری های پوستی ، آرتروز و بیماری های قلبی شاید نزدیک به دو هزار و پانصد نفر با استفاده از سلول های بنیادی درمان شده اند اما این تحقیقات هنوزعمومی نشده و منتظر نتایج تحقیقاتی گسترده تر هستیم. 
اقدمی برای درمان سوختگی با استفاده از غشای جنینی گفت: پس از این که فرد دچار سوختگی می شود و غشاهای پوستی خود را از دست می دهد ، باید پانسمان خوبی برای زخمش به وجود بیاید و پانسمان هایی که حالت زیستی دارد می تواند به درمان سوختگی اش کمک کند.
رییس مرکز سلول درمانی رویان با اشاره به اینکه پرده جنینی یا آمنیوتیک یکی از پرده هایی است که ویژگی های زیستی خوبی دارد و یک پوشاننده برای پوست محسوب می شود، ادامه داد: گروه تحقیقاتی پوست رویان با همکاری مرکز سوختگی شهید مطهری و بیمارستان حضرت فاطمه (س) تحقیقاتی را آغاز کرده است . آنها سلول های فیبروبلاست را بر روی پرده های جنینی کشت می دهند و در افرادی که دچار سوختگی های وسیع شده اند، استفاده می کنند.
وی در خاتمه گفت: در حال حاضر درمان سوختگی با استفاده از غشای جنین یک مطالعه بالینی است و نتایج آن 2 تا 3 سال طول می کشد تا عمومی شود.
پایان مطلب/
 
©2013 Royan Corporation. All Rights Reserved